تاریخچه‌ی سال‌های آغازین دی سی | چگونگی شکل‌گیری این انتشارات

انتشارات دی سی (DC Comics) یکی از بزرگ‌ترین غول‌های کمیک و سرگرمی در جهان به‌شمار می‌رود که در اصل بخشِ نشر شرکت سرگرمی‌های دی سی (DC Entertainment) می‌باشد و خود نیز زیر مجموعه‌ی کمپانی بزرگ برادران وارنر است. انتشارات دی سی جزء قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین ناشران کمیک در کشور آمریکا است. به بهانه‌ی اکران فیلم لیگ عدالت (Justice League) تصمیم گرفته‌ایم تا گذری بر تاریخچه‌ی ابتدایی شخصیت‌های این فیلم و دوران نخست دی سی داشته باشیم؛ کمپانی‌ای که همه‌ی ما آن را با شخصیت‌هایی فراموش‌نشدنی همانند بتمن، سوپرمن، واندرومن، فانوس سبز، فلش و بی‌شماری دیگر می‌شناسیم. علاوه بر این، دیگر شخصیت‌های گروه‌های لیگ عدالت، انجمن عدالت آمریکا، جوخه‌ی انتحار، تایتان‌های نوجوان و… نیز متعلق به این کمپانی هستند. ویلن‌های این کمپانی که زبان‌زدشان جوکر است و نیازی به معرفی ندارند، اما مسلماً کمپانی‌ای با این حجم از قهرمان نیازمند سیل عظیمی از ابرشرور است. افرادی همچون لکس لوثر، چیتا، هارلی کوئین، ریورس فلش، متومن، آرِس، دومزدی، دارکساید و… . البته این کمپانی خارج از یونیورس خود کمیک‌هایی نیز منتشر کرده، عناوینی همچون نگهبانان (Watchmen)، سندمن: ارباب رویاها (Sandman: Master of Dreams)، وی مثل وندتا (V for Vendetta) و بسیاری دیگر که زیر نام زیرمجموعه‌ی ورتیگو (Vertigo) چاپ شده‌اند.

انتشارات دی سی
  • عنوان دی سی از سری کمیک‌های محبوب این کمپانی، یعنی کمیک‌های کارآگاهی (Detective Comics) نشأت گرفته ‌است.

تا سال ۲۰۱۳ دفتر مرکزی این کمپانی در شهر نیویورک بود، اما در سال ۲۰۱۳ به طور رسمی به کالیفرنیا منتقل شد. جالب است بدانید که دی سی و رقیب دیرینه‌اش مارول ( که در سال ۲۰۰۹ توسط رقیب اصلی وارنر یعنی والت دیزنی خریداری شد) به تنهایی ۷۰ درصد از بازار کمیک بوکِ آمریکا را در اختیار خود دارند.

New Book of Comics

در پاییز ۱۹۳۴، یا به بیان دیگر، پنج سال قبل از تاسیس انتشارات تایملی (Timely Comics) که امروزه با نام انتشارات مارول آن را می‌شناسیم، مالکوم ویلر-نیکُلسن انتشارات متحد ملی را تأسیس کرد. این انتشارات کار خود را با کمیک‌هایی به اندازه‌ی تابلو و با نام «سرگرمی جدید: مجلات بزرگ کمیک» آغاز کرد و تاریخ روی جلد اولین شماره، فوریه ۱۹۳۵ را نشان می‌دهد. دومین عنوان این انتشارات با اسم «کمیک جدید!» در دسامبر ۱۹۳۵منتشر شد و اندازه‌اش تبدیل به معیار استانداردی برای کمیک‌بوک‌ها در آن‌چه که «عصر طلایی» می‌نامیم شد؛ با سایزی که تنها مقداری از اندازه‌ی امروزی کمیک‌بوک‌ها بزرگ‌تر بود، آن سری تبدیل شد به کمیک‌های ماجراجویی (Adventure Comics) که با انتشار ۵۰۳ شماره تا سال ۱۹۸۳ یکی از طولانی‌ترین مدت زمان‌های انتشار تاریخ را به خود اختصاص داد و در سال ۲۰۰۹ کمپانی دی سی پخش این مجموعه کمیک را از سر گرفت. در سال ۱۹۳۵ جری سیگل و جو شوستر (خالقان سوپرمن) دکتر اُکالت را خلق کردند که قدیمی‌ترین شخصیت د ‌سی است که هنوز در دنیای این کمپانی حضور دارد.

 

کمیک‌های کارآگاهی

سومین و آخرین عنوان ویلر-نیکُلسن، کمیک‌های کارآگاهی بود که تبلیغات‌شان جلدهایی با تاریخ ۱۹۳۶ را نشان می‌داد، اما در آخر با سه ماه تأخیر و طی مارس ۱۹۳۷ برای اولین بار منتشر شدند. این سری که تم و موضوعاتی مضمون داشتند، در نهایت میان شماره‌ی ۲۷ در می ۱۹۳۹ بتمن را معرفی کرد. با این‌حال، تا آن زمان ویلر-نیکلسن رفته بود، در سال ۱۹۳۷ به خاطر بدهی به هری دانِنفلد (مالک مجله‌ی Printing-Plant که مجله‌ی پالپ را نیز منتشر کرد و یک رکن اصلی در زمینه‌ی پخش مجلات بود)، ویلر-نیکُلسن مجبور شد تا با دانِنفلد برای نشر یکی از شماره‌های کمیک‌های کارآگاهی شریک شود. شرکت کمیک‌های‌ کارآگاهی در حالی که نام ویلر-نیکُلسن و جک اِس. لیبوییتس (حسابدار دانِنفلد) در رده‌ی صاحبانش بود شکل گرفت. ویلر-نیکُلسن تا یک سال در رده‌ی خود باقی ماند اما مشکلات مالی ادامه پیدا کردند و او مجبور به خروج شد. طولی نکشید که شرکت کمیک‌های کارآگاهی باقی مانده‌ی انتشارت متحد ملی که با نام انتشارات نیکُلسن نیز شناخته می‌شد را در یک حراج ورشکستگی از بانک خرید.

کمیک‌های اکشن

شرکت کمیک‌های کارآگاهی کمی بعد چهارمین عنوان خودش را با نام کمیک‌های‌ اکشن (Action Comics) آغاز کرد. عنوانی که در شماره‌ی نخستش سوپرمن را به ما معرفی کرد. این کمیک که در ژوئن ۱۹۳۸ منتشر شد، نوع جدیدی از شخصیت پردازی که طولی نکشید تا با نام ابرقهرمانان شناخته شود را معرفی کرد و به فروش چشم‌گیری دست یافت. شرکت هم سریعاً دست به کار شد و شخصیت‌های محبوبی همچون بتمن و سندمن (نسخه‌ی کلاسیک این شخصیت) را خلق کرد.

  • در تاریخ ۲۲ فوریه‌ ۲۰۱۰ نسخه‌ای از شماره‌ی اول کمیک‌های اکشن در یک حراج از طرف فروشنده‌ای ناشناس به یک خریدار ناشناس با قیمت یک میلیون دلار به فروش رسید!
31 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments