حضور موثر عناوین مارول در مراسم بفتا و گرمی سال ۲۰۱۹

در شب گذشته، شاهد دو مراسم عظیم در حوزه‌ی سینما و موسیقی بودیم؛ مراسم بفتا که با عنوان آکادمی هنر های فیلم و تلویزیونِ بریتانیا شناخته می شود، و هم چنین مراسم سالانه‌ی گرمی که به برترین های دنیای موسیقی تعلق دارد.

همانطور که انتظار می رفت، فیلم های کمیکی و هم چنین موسیقی های مرتبط با آن ها در چندین بخش از این دو مراسم حضور فعالی داشته‌اند که در ادامه به معرفی و بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

در مراسم بفتا، شاهد حضور دو اثر اقتباس شده از شخصیت های انتشارات مارول بوده‌ایم. نخستین اثر حاضر، انیمیشن تحسین شده‌ی Spider-Man: Into the Spider-Verse است که توانست با کنار زدن رقیبان سر سخت خود، مقام برترین انیمیشن سال را تصاحب کند و باری دیگر ارزش های خود را به رخ دیگر رقیب ها بکشاند. از رقیب های این انیمیشن در این بخش می توان به انیمیشن شگفت انگیزان ۲ و هم چنین اثر تحسین شده‌ی کارگردان صاحب سبک، وس اندرسون یعنی Isle of Dogs اشاره کرد.

اسپایدرمن

اما پس از انیمیشن Spider-Man: Into the Spider-Verse نوبت به ساخته‌ی محبوب استودیو مارول در سال ۲۰۱۸، یعنی فیلم پلنگ سیاه می رسد تا باری دیگر جوایزی را از آنِ خود کند. این فیلم توانست در بخش بهترین جلوه های ویژه‌ی بصری و با وجود رقیبانی از جمله انتقام جویان: جنگ بی نهایت، First Man، Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald و عنوانِ Ready Player One این مقام را به دیگر افتخارات خود اضافه کند. جدا از بخش های اصلی، خانم لتیشیا رایت که ایفاگر نقش شوری در فیلم پلنگ سیاه به شمار می رود؛ در این مراسم به عنوان ستاره‌ی نوظهور سال انتخاب شد.

پلنگ سیاه

پس از اتمام مراسم بفتا، نوبت به مراسم سالانه‌ی موسیقی یا همان مراسم گرمی می رسد که با نامزد های متعدد خود، برترین عناوین مرتبط با دنیای موسیقی را مشخص کند.

نکته‌ی جالب توجه در این مراسم، بدون شک حضور تعجب آور موسیقی های مرتبط با فیلم پلنگ سیاه بود، که البته با حضور اشخاصی مانند کندریک لامار و لودویگ گورانسون چندان دور از ذهن به نظر نمی رسید. این فیلم در این مراسم، نامزد ۸ جایزه‌ی مختلف شد که نگاه کوتاهی به آن ها خواهیم داشت:

  • بهترین آلبوم سال
  • ترانه‌ی سال (All the Stars)
  • بخش بهترین ضبط سال (All the Stars)
  • بهترین اجرای رپ (King’s Dead)
  • بهترین ترکیب رپ/آواز (All the Stars)
  • بهترین آهنگ رپ (King’s Dead)
  • بهترین موسیقی متن رسانه های تصویری
  • بهترین ترانه‌ی نوشته شده برای رسانه های تصویری (All the Stars)

از بین تمامی این نامزدی ها، فیلم پلنگ سیاه و موسیقی های مرتبط با آن توانستند با اختصاص دادن دو عنوان به خود، عملکرد قابل قبولی از خود نشان دهند و بدین ترتیب استودیوی مارول، نخستین مقام گرمی خود را کسب کرد. اولین مقام کسب شده توسط این فیلم، در بخش بهترین موسیقی متنِ رسانه های تصویری بود که افتخار آن به آهنگساز سوئدی تبار یعنی شخص لودویگ گورانسون (آهنگساز موسیقی متن اصلی فیلم پلنگ سیاه) رسید.

لودویگ گورانسون

پس از عنوان بهترین موسیقی متن رسانه های تصویری، نوبت به بخش بهترین اجرای رپ می رسد تا باری دیگر رپر هایی همانند جی راک، کندریک لامار، فیوچر و همین طور شخص جیمز بلیک با قطعه‌ی King’s Dead نام استودیوی مارول و پادشاه واکاندا را به اوج برسانند. البته در این میان عده‌ای از طرفداران بابت این که فیلم پلنگ سیاه موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین آلبوم سال نشد ناراحت‌ شدند و در فضای مجازی به بحث و گلایه پرداختند که این موضوع به تنهایی واکنش های ضد و نقیضی را توسط افراد حاضر در رسانه های مختلف در پی داشت.

کندریک لامار

در پایان باید امیدوار بود که این آثار در کنار دیگر آثار کمیکی ساخته شده در سال گذشته با شکست دادن رقبای خود در نود و یکمین مراسم اسکار، افتخارات دیگری را برای این ژانر کسب نمایند.

4 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments