لن وین نویسنده افسانه ای کمیک بوک در ۶۹ سالگی درگذشت

لن وین” که بیشتر او را برای خلق شخصیت هایی مانند ولورین برای مارول و سوامپ ثینگ برای دی سی می شناسیم، صبح روز ۲۱ سپتامبر مورخ ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ در سن ۶۹ سالگی درگذشت.

او نخستین بار، کار خود در عرصۀ کمیک را در سال ۱۹۶۸ و با کمیک Teen Titans 18 شروع کرد. اولین حضور او در مارول در سال ۱۹۷۰ و با کمیک Daredevil 1 بود. پس از این سال بود که او شروع به نوشتن داستان هایی برای هر دو شرکت معروف دی سی و مارول کرد؛ در سال ۱۹۷۱، “لن وین به همراه “برنی رایتسون” در کمیک The House of Secrets 92 شخصیت سوامپ ثینگ را برای کمپانی دی سی خلق کرد؛ شخصیتی که تا به امروز در داستان ها و رویداد های بسیاری حضور داشته است.

۴ سال بعد یعنی در سال ۱۹۷۵ “لن وین” به همراه دو طراح معروف یعنی “جان رومیتا سینیور” و “هرب ترایمپ” در کمیک The Incredible Hulk 180 شخصیت فوق العاده محبوب ولورین را برای مارول خلق کرد.

در اواخر دهه ۷۰ میلادی او به دی سی کامیکس بازگشت و از مهم ترین کار های او در این دوره می توان به کمیک هایی که برای شخصیت محبوب دی سی یعنی بتمن نوشت اشاره کرد؛ کمیک هایی که نقش مهمی در تکامل شخصیتی بتمن داشتند. او همچنین در کمیک هایی مانند Watchmen ،New Teen Titans و … با دی سی همکاری داشته است.

 

پس از پخش خبر درگذشت “لن وین” کمپانی مارول در سایت رسمی خود، اعلامیه ای بدین شرح منتشر کرد:

ما عمیقاً ناراحت شدیم وقتی که خبر درگذشت لن وین را شنیدیم و عمیقاً با دوستان و خانواده‌ی او احساس همدردی می کنیم. نقش لن وین در دنیای مارول به عنوان نویسنده و سردبیر و هم چنین عضوی از خانواده‌ی مارول، هرگز فراموش نخواهد شد. جای خالی اش حس خواهد شد.

هم چنین سردبیران و دیگر عوامل کمپانی مارول به طور جداگانه ابراز همدردی کرده و تسلیت گفتند.

در ادامه از طرف دی سی، آقای “دایان نلسون“، مدیرکل کمپانی دی سی به نمایندگی از این کمپانی اعلامیه ای در سایت رسمی دی سی منتشر کرد:

لن وین یکی از خون گرم ترین اشخاص و اسطوره ها در دنیای کمیک بود از همان موقعی که هشت سال پیش من به کمپانی دی سی پیوستم. او برای بسیاری از شخصیت های دی سی نویسندگی و یا ویراستاری کرده است. – سخت است که شکل و شمایلی از دنیای دی سی توسط لن وین لمس نشد. من، دی سی و کل کمپانی، دل مان برای او و توانایی هایش بسیار تنگ خواهد شد. عشق مان و دعاهایمان از آن او و خانواده اش و طرفداران اوست.

بعد از آقای “دایان نلسون“، از بزرگان عوامل دی سی مانند “جف جانز“، “جیم لی” و “دن دیدیو” نوشته ای را ضمیمه کردند و از خدمات و تلاش های فوق العاده‌ی “لن وین” تشکر کرده اند و یاد او را گرامی داشتند.

 

هم چنین دیگر نویسندگان و بزرگان دنیای کمیک تسلیت گفتند که تعدادی از آنها به شرح زیر است:

 

پس از اینکه خبر مرگ “لن وین” تایید شد نویسنده‌ی معروف کمپانی مارول “برایان مایکل بندیس” که طی کمیک های ایکس من در دهه ۷۰ میلادی با “لن وین” همکاری داشت در توئیتی گفت:

لن وین خالق شخصیت های سوامپ ثینگ و ولورین. یکی از موثر ترین افراد در خلق داستان های فوق العاده برای ایکس من دوست داشتنی شما، همگی ازش ممنونیم و خدا رحمتش کند.

اسکات اسنایدر“، از نویسندگان مطرح دی سی و از نویسندگان داستان های سوامپ ثینگ در سری نیو ۵۲ در توئیتر اینگونه نوشت:

شدیداً ناراحت شدم وقتی که خبر درگذشت لن وین رو شنیدم. نویسنده ای فوق العاده، انسانی فوق العاده. ازت متشکرم لن، به خاطر همه ی چیزهایی که به ما هدیه دادی.

طراح افسانه ای کمیک های Watchmen، “دیو گیبونز“، از آقای وین در توئیتر خود یادی کرده و هم چنین به همکاری اش با “لن وین” در هفته های اخیر در Rose City Comic-Con در پورتلند اشاره ای کرده است و اینگونه نوشت:

واقعاً ناراحت کننده است که خبر درگذشت لن وین رو می شنوم. همین چند روز پیش داشتیم با همدیگه سر کمیک های فانوس سبزی که در دوره ای با همدیگه کار کرده بودیم توی کمیک کان رز سیتی حرف می زدیم.

و در آخر نویسندۀ افسانه ای “نیل گیمن” در توئیتی برای دوست چندین و چند ساله خود نوشت:

من امروز صبح فهمیدم که دوست عزیز من و نویسنده بزرگ، لن وین، امروز صبح فوت کرده؛ با ابراز همدردی به همسرش تسلیت میگم.

لن وین کسی بود که با نوشتن کمیکایی مثل Swamp Thing ،Phantom Stranger و داستان های محبوب من برای بتمن، به من در سن دوازده سالگی نشون داد که کمیک بوک هم می تونه تیکۀ نابی از ادبیات باشه.

لن وین فردی بود که پای نویسنده های بریتانیایی رو به دی سی باز کرد. او یکی از بهترین افرادی بود که در طی ۳۰ سال فعالیتم توی عرصه کمیک دیدم.

در کنار نویسندگان و اساتید بزرگ دنیای کمیک، بازیگر معروف ولورین “هیو جکمن” عکسی را در توئیتر خود منتشر کرد و زیر آن نوشت:

فرد خوش سعادتی بودم که لن وین رو شناختم. من اولین بار ایشون رو در سال ۲۰۰۸ ملاقات کردم. بهش گفتم – “از قلبت، ذهنت و دستانت، یکی از برترین شخصیت های دنیای کمیک خلق شد.”

 

لن وین” در سال ۲۰۰۸ به عضویت تالار مشاهیر Will Eisner در آمد.

سایت کمیک اسکواد نیز به نوبه خود مرگ این نویسنده بزرگ دنیای کمیک را به جمع طرفداران کمیک تسلیت می گوید.

2 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments