معرفی نیروی عناصر جهان دی سی

در جهان دی سی شورایی وجود دارد به اسم شورای عناصر که اعضایش مخلوقاتی هستند که موجودیت شان به ابتدای خلقت دنیا برمیگردد. این مخلوقات، هر چیزی که خود را در دنیا بروز دهد کنترل می کنند. برخی برای خود آواتار انتخاب می کنند و به واسطه‌ی آن ها سعی در محافظت از جهان دارند.

برگی از درختی نمی افتد مگر به خواست خدا. در جهان دی سی، نیروهایی که نمی گذارند آن برگ بیفتد، اعضای شورای عناصر هستند. این مخلوقات که زندگی می بخشند، زندگی می گیرند و جزئیات دنیا را شکل می دهند، در کنار آواتارهای خود، با مخلوقاتی که می توانند با آنها ارتباط برقرار کنند، تماس برقرار می کنند و از مزیت های خود به آنها می بخشند.

بین موجودات سیارۀ “اریترو” در کتاب نمسیس/الهۀ انتقام (Nemesis)، و یا موجودات سیارۀ “گایا” در یکی از مشهورترین مجموعه های علمی-تخیلی موجود به اسم بنیاد (Foundation)، که هر دو به قلم نویسنده‌ی برجسته یعنی  آیزاک آسیموف هستند، یک آگاهی جمعی وجود دارد که از این رو، تمامی مخلوقات موجود در سیاره با هم در ارتباط و به لحاظ تله پاتیک، یکپارچه هستند. بر فرض مثال، زمانی که یکی از مخلوقات به دردی دچار می شود، کل افراد سیاره درد او را حس می کنند. البته احساسات همه‌ی آنها بسته به بزرگی یا کوچک بودن مخلوقات متفاوت است اما مثلاً اگر حمله ای فضایی در گوشه ای از سیاره شکل بگیرد و یا در جایی از سیاره، قتل عامی رخ دهد، سرتاسر سیاره آن درد و عذاب را احساس می کنند. از نظر آسیموف، این یکی از احتمالات تکامل نهایی و شاید ایده آل ترین حالتِ زندگی آدمی است. هر چیزی که در دنیاست به یکدیگر مرتبط است و مخلوقات در هارمونی، و به شیوه ای یکپارچه عمل می کنند و موجودیت دارند.

در جهان دی سی نیز نیرو های عناصر با همین سیستم آگاهی جمعی کار می کنند که حالا به معرفی این نیرو ها و مخلوقاتی که قادر به برقراری ارتباط با آنها هستند می پردازیم.


The Green

نیرو های عناصر جهان دی سی: عنصر سبز

عنصر سبز، نیروی حیات است که کنترل تمام گیاهان را در دست دارد و هر چیز سبزِ موجود در دنیا را به یکدیگر متصل می کند. سبز، در بین تمام نیرو های عناصر، احتمالاً تنها نیروی حیاتی است که بیشتر از همه قدرت خود را به نمایش می گذارد.

سوامپ ثینگ (Swamp Thing): اَلک هالند، زمانی که در درون یک باتلاق به سوامپ ثینگ تبدیل شد، با ایجاد ارتباط با سبز، تمام قدرتش را از نیروی عنصریِ سبز دریافت کرد. سوامپ ثینگ می توانست گل ها، درختان و هر چیزی که ریشه ای مرتبط با دنیا داشته باشد را کنترل کند و پوشش گیاهی برای خودش بسازد.

آلن اسکات (Alan Scott): نخستین فانوس سبزی که قبل از امثال هال جوردن به طرفداران دنیای کمیک بوک معرفی شد، آلن اسکات بود. او از قهرمانان معروف دی سی در عصر طلایی کمیک و ماقبل دوره New 52 بود و البته در همان دوره New 52 به عنصر سبز ارتباط داده شد. آلن در سری دنیای-۲ (در یک دنیای موازی در جهان دی سی) پس از یک سانحه‌ی قطار، توسط سبز که ریشه در مرکز جهان داشت، به عنوان قهرمان نیروی عنصریِ سبز انتخاب شد و به عنوان آواتار سبز معرفی گردید. فانوس سبزِ دنیای-۲، قدرتش را مستقیماً از همین منبع دریافت می کرد. انگشتر آلن هم فقط به عنوان یادآوری احتمالاتِ مهم و به یاد ماندنی آینده اش مثل ازدواجی که با وقوع سانحه قطار از بین رفت در دستش دیده می شد.

پویزن آیوی (Poison Ivy): اینکه پویزن آیوی قادر به کنترل کردن گیاهان است یک تصادف و یا حاصل یک حادثه‌ی شوم نیست. دکتر پاملا آیزلی، زمانی که به پویزن آیوی تبدیل شد به عنصر سبز متصل گردید و به همین خاطر تواست کنترل تمام گیاهان را در دست بگیرد. زمانی که یک درخت قطع و یا گلی از ساقه اش چیده شود، پویزن آیوی فقط دچار درد جزئی نمی شود، بلکه تمام احساسات درخت در آن لحظه را می توانست حس کند. آگاهی جمعی که کمی بالاتر در موردش گفتیم، به واضح ترین شکل ممکن در شخصیت پویزن آیوی قابل مشاهده است.

سیدر (Seeder): جیسون وودرو، دکتری با بیماری پوستی بود که قبلاً با بررسی سوامپ ثینگ سعی داشت سر از معمای ساختار او دربیاورد. بعد هم با دریافت قدرت او، به کمک سوامپ ثینگ توانست به سبز متصل شود. اما سبز، ظرفیتش بیشتر از آن چیزی که بود که جیسون وودرو بتواند تحمل کند، به همین خاطر، سبز موجب از بین رفتن عقل جیسون شد. در آن زمان، جیسون اسم مستعار فلورونیک من‌ را داشت. اما در دورۀ New 52 بهتر شد و با گذاشتن اسم سیدر بر روی خود، تا سر حد مرگ از سبز محافظت کرد.


The Red

نیرو های عناصر جهان دی سی: عنصر قرمز

قرمز، عنصری است که حیوانات روی زمین را به یکدیگر مرتبط می سازد. سبز با اینکه رنگش را از رنگ سبز طبیعت برداشته، اما ریشه‌ی رنگِ عنصر قرمز، به قرمزیِ خون برمیگردد. تمامی حیوانات به قرمز متصل هستند. عنصر قرمز همانند عنصر سبز نیروی قدرتمندی است و متحد عنصر سبز به شمار می آید.

بادی بیکر (Buddy Baker) و ماکسین بیکر (Maxine Baker): انیمال من یا همان بادی بیکر در جهان قبلی دی سی (پیش از New 52)، پس از مرگ، توانست قلبِ قرمز را پیدا کند و با گذشت زمان با بکارگیری عناصر قرمز خودش را زنده کرد. در آن زمان، بادی بیکر به عنوان آواتار قرمز معرفی شد، اما در دوره New 52 یک چیز متفاوت دیدیم؛ در واقع قرمز، این بار برای محافظت از خود، نیروی حیوانات جهان را به دختر بادی یعنی ماکسین داد و وظیفۀ بادی هم فقط محافظت از او بود. به همین سبب بود که انیمال من هر موقع که دلش می خواست می توانست از ویژگی های حیوانات مختلف استفاده کند. چون به لطف ارتباطش با قرمز می توانست به تمامی حیوانات طبیعت دسترسی پیدا کند.

ویکسن (Vixen): ویکسن اخیراً به لطف سریال های CW و البته پیشتر بخاطر سریال انیمیشنی JLU، به یک شخصیت نام آشنا تبدیل شده است. او طلسمی بر گردنش دارد که به کمک آن می تواند قدرت حیوانات را در بدن خود انباشته کند و این عمل به لطف نیروی عنصر قرمز میسر میگردد. در معبدی که طلسم به آنجا تعلق داشت، در زمان های دور، عنصر قرمز پرستیده می شده و اجداد ویکسن به او خدمتگزاری می کردند. بنابراین، این طلسم یک هدیه است و ویکسن به لطف خدمت اجدادش به عنصر قرمز، درست همانند انیمال من می تواند قدرت حیوانات زنده را کنترل کند.

بیست بوی (Beast Boy): گارفیلد لوگان، که عضو ثابت تیم تایتان های نوجوان بوده و به لطف سریال عدالت خواهان جوان (Young Justice) به شهرت رسیده است، منبع قدرتش به قرمز برمیگردد. او در سریال عدالت خواهان جوان با خون ام گان (M’gann) خود را ترمیم کرد و از مهارت ها و ویژگی های بهتر بهره برد، اما در دنیای کمیک، او از خون یک میمون سبز استفاده کرد و همین هم باعث شد تا قادر به لمس قرمز شود. گارفیلد بر خلاف بقیه‌ی افراد این لیست، نه تنها می تواند قدرت حیوانات را برای خود بگیرد، بلکه قادر است خودش را حتی از لحاظ جسمانی به آن حیوان تبدیل کند.

یولاندا مونتز (Yolanda Montez): در رویداد بحران در دنیاهای بی نهایت، به جای گربه وحشیِ تد گرنت (Ted Grant) که دچار سانحه شده بود، یولاندا مونتز لقب گربه وحشی (Wildcat) را برای خود برداشت. اما یولاندا در واقع در سری دنیای-۲ با قرمز آشنا شد و در آن سری، دیساد به عنوان فرمانده‌ی ارتش دارکساید در هنگام حمله به زمین، سعی کرد از قدرت های قبلی یولاندا برای عملی کردن اهدافش استفاده کند که در نهایت شورای عنصر قرمز در قلب دنیا، با منصوب کردن یولاندا به عنوان قهرمان خود، او را در مقابل دارکساید قرار داد. یولاندا یکی از متحدین آلن اسکات در دنیای-۲ بود.


The Blue/The Clear

نیرو های عناصر جهان دی سی: عنصر آبی

آبی، مخلوقی است که تمام حیاتِ موجود در اکوسیستم دنیای زیر آب و عناصر اقیانوسی را ترکیب می کند و در کنار یکدیگر نگه می دارد.

آکوامن (Aquaman): وجود آکوامن در این لیست، گر چه قابل پیش بینی بود اما بر خلاف حرف و حدیث های زیاد در مورد صحبت کردن آکوامن با ماهی ها، این اقدام او در دنیای تخیلیِ کمیک، چندان هم نامعقول نیست. اول از همه، این نکته را قید کنیم که آکوامن با ماهی ها و یا دیگر جاندارانِ دریایی صحبت نمی کند، بلکه با ارسال سیگنال های تله پاتیک می تواند آن ها را برای انجام دادن خواسته هایش ترغیب کند. هم چنین آکوامن می تواند سیگنال های ارسالی از سوی جانداران آبزی را تشخیص دهد و این کار تنها با لمس کردن آبی میسر است.

جالب است بدانید که حتی در فیلم لیگ عدالت نیز به این موضوع اشاره شد و  آکوامن در صحبت با بتمن، با گفتن جمله‌ی “آب، حرف زدن رو انجام میده” (The Water Does the Talking) به همین مورد اشاره می کند. بنابراین آکوامن هم یک نمونه‌ی بارز از آگاهی جمعی است، چرا که می تواند به لطف آبی، تمامی آبزیان را به چشم یک مخلوق مهم ببیند و آنها را حس کند. به همین خاطر، این قابلیت آکوامن فقط یک قابلیت فردی مضحک نیست بلکه یک نیروی طبیعی در جهان دی سی است. یک شخصیت دیگر به اسم نایاد (Naiad) هم در جهان دی سی وجود دارد که مانند آکوامن می تواند اقیانوس ها را کنترل کند.


The Grey

نیرو های عناصر جهان دی سی: عنصر خاکستر

پس از خلقت منظومه شمسی، برخی دانه ها که امکان ادامۀ حیات شان وجود داشت، در سیاره زمین، مشتری و یک سیارۀ نابود شده‌ی دیگر (که احتمالاً همان کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری است) کاشته شد تا زندگی بیآفرینند. در زمین، سبزه ها پدید آمدند و عنصر سبز کنترل آن ها را به دست گرفت. در سیارۀ نابود شده نیز انبوهی از قارچ ها پدید آمدند که دارای آگاهی مشترک بودند. یک شهاب سنگ از همین سیاره با ورود به جو زمین، به سیاره زمین برخورد کرد و خاکستر کنترل آن را به دست گرفت. تا بدوِ تولد انسان ها، سبز و خاکستر کنار یکدیگر در آرامش بودند. اما با گذشت زمان خصومتی بین آنها شکل گرفت و به دشمن یکدیگر تبدیل شدند؛ سبز قدرتش را مضاعف کرد، برخلاف خاکستر که آرام تر بود. البته در دوره New 52، این خصومت در شکلی خشن تر و تهاجمی به وجود آمد که تبدیل به باعث و بانی مرگ، و فروپاشی همه چیز شد.

سالومون گراندی (Solomon Grundy): عنصر خاکستر با مخلوقات زیادی در جهان ارتباط نداشت اما در دنیای-۲، هنگامی که سبز، آلن اسکات را به عنوان قهرمان خود انتخاب کرد، خاکستر هم سالومون گراندی را به جان عالمیان انداخت. گراندی، زندگی را از درون هر چیزی که وجود داشت بیرون می کشید و از بین می برد؛ یعنی در حالی که بقیۀ عناصر، هر جای قابل لمس را حس می کردند، گراندی بی حس کردنِ هر جای قابل لمس را ترجیح داد.


The Black/The Rot

نیرو های عناصر جهان دی سی: عنصر سیاه یا پوسیدگی

تا اینجا، بیشتر در مورد نیرو های مرتبط با زندگی توضیح دادیم، اما در دنیای دی سی، نیرویی مرتبط با مرگ هم وجود دارد. عنصر سیاه یا همان پوسیدگی، در واقع نماینده و نیروی مرگ در جهان دی سی است. عنصر سیاه در هر جا که مرگ، گندیدگی و پوسیدگی باشد، ریشه می اندازد و نابودی را میسر می سازد؛ نیرویی که جسد موجودات مرده را پوسیده می کند و قلمروی آن در مرکز «پادشاهی استخوان» قرار دارد و از دشمنان اصلی عناصر سبز و قرمز محسوب می شود، یا به عبارتی دشمن هر چیزی که زنده است.

آنتون آرکین (Anton Arcane): آنتون آرکین یکی از دشمنان سوامپ ثینگ بود، در واقع دشمن اصلی او که عموی دوست دختر سوامپ ثینگ یعنی ابیگل آرکین (Abigail Arcane) محسوب می شود. آرکین با خود عهد بسته بود تا خلافِ کارهایی را که سوامپ ثینگ از طریق عنصر سبز برای ترویج زندگی انجام می دهد را انجام داده تا بتواند آن ها را نابود سازد.

او علیرغم اینکه توسط سوامپ ثینگ کشته شد، بعدها دوباره برگشت و شروع به کنترلِ مردگان کرد و با سفر و سیاحت خود بر روی زمین ادامه داد، و به هر جا که رفت مرگ را نیز با خود برد و تبدیل به آواتار پوسیدگی شد.


این ها نیرو های عناصر در جهان دی سی بودند. طی سال های اخیر و در کراس اورِ جهان پوسیدگی (Rotworld) شاهد اتحاد بین سبز و قرمز، و مبارزه‌شان علیه عنصر پوسیدگی بودیم. هم چنین در اولین آرک داستانیِ سری دنیای دو (Earth-2) به اسم “گردهمایی” نبرد سبز و خاکستری را مشاهده کردیم. در سری پایان دنیا (World’s End) هم، زمانی که دارکساید برای نابود کردن دنیای-۲ آمد، نیرو های عناصر دنیا با یکدیگر متحد شدند و هر کدام با انتخاب یک قهرمان، خود را برای نبرد با دارکساید آماده کردند که بزرگ ترین رخداد سری پایان دنیا بدون شک همین بود.

3 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments