پرفروش ترین عناوین سال ۲۰۱۷ – صدرنشینی میراث مارول و برتری عناوین دی سی

آمار پرفروش ترین عناوین سال ۲۰۱۷، دو هفته پیش توسط سایت Comichron منتشر شده و وب سایت هالیوود ریپورتر به تحلیل و بررسی آن پرداخته است. این آمار فروش بر اساس تعداد جلد خریداری شده از ژانویه تا نوامبر  سال ۲۰۱۷ می باشد که به شرح زیر است:

 عنوان میراث مارول (Marvel Legacy) از انتشارات مارول بیشترین میزان فروش را از آن خود کرده است که با توجه به تبلیغات گسترده‌ی مارول و ارائه‌ی نسخه های متعدد از این عنوان و جنجالی بودن آن در بازگرداندن یکی از شخصیت های معروف این کمپانی قابل پیش بینی بود؛ با اختلاف ۳۰,۰۰۰ تایی که مشاهده می کنید در رتبه ی دوم قسمت اول رویداد متال (Dark Nights: Metal) قرار دارد که یکی از برترین کمیک های سال ۲۰۱۷ محسوب می شود و در رتبه ی سوم که عنوان ساعت قیامت (Doomsday Clock) قرار دارد و میراث آلن مور را در دنیای جدید دی‌سی پس از تولدی دوباره به معرض نمایش می گذارد.

نکته: لازم به ذکر است که این میزان فروش سالانه از ماه ژانویه تا ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ محاسبه شده است و ماه دسامبر در برآورد آن لحاظ نگشته زیرا که تا پایان نیمه‌ی اول ماه ژانویه سال ۲۰۱۸ لیست فروش ماه دسامبر منتشر نمی شود و با این حساب بدیهی است که به طور کامل میزان برآورد سالانه مشخص نشود. (البته احتمال می رود قسمت دوم ساعت قیامت و عناوین رویداد متال با کمیک های بتمن در پرفروش ترین های این ماه قرار بگیرند)

مشخصاً با توجه به آمار فروش، دی‌سی کامیکس سال درخشانی را پشت سر گذاشته؛ بعد از افت شدید عناوین دی‌سی در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، این کمپانی با تولدی دوباره و عناوینی مقتدر بالاخره خودی نشان داد و هم اکنون ۷ عنوان پرفروش سال را به خود اختصاص داده است و تقریباً در سال ۲۰۱۶ نیز چنین موفقیتی را با رتبه های پایین تر نسبت به انتشارات مارول از آن خود کرده بود؛ در صورتی که این انتشارات در سال ۲۰۱۵ فقط یک عنوان پرفروش و مطرح داشت (عنوان Dark Knight III: The Master Race) و در سال ۲۰۱۴ هیچ عنوان برتری نداشته است؛ بنابراین باید امسال را سال عناوین دی‌سی نامید زیرا که با ۷ عنوان پرفروش با رتبه های برتر، نه تنها طلسم خود را شکست بلکه توانست برتری خود را نسبت به عناوین انتشارات مارول نشان دهد. در کنار اینها اما سال ۲۰۱۷ سال پر رونقی برای بازار کمیک بوک در آمریکا نبوده و آمار فروش کمیک بوک نسبت به ۴ سال گذشته افت نسبی ای را تجربه کرده است. گفته می شود این افت در حدود ۱۰ درصد نسبت به سال های پیش می باشد اما به طور کامل مشخص نشده و آمار دقیق فروش کل کمپانی ها در بازار آمریکای شمالی هنوز در حال محاسبه است.

با توجه به آمار فروش منتشر شده توسط Comichron و هالیوود ریپورتر در سال ۲۰۱۵ قسمت اول کمیک جنگ ستارگان (Star Wars) به تنهایی ۹۸۵,۹۷۶ جلد فروخته است (صرف نظر از سری های فرعی و اختصاصی دیگر این فرانچایز) و عنوان جنگ های مخفی (Secret Wars) از جاناتان هیکمن توانست ۵۲۷,۶۷۸ جلد بفروشد! که این ارقام اعداد کمی نیستند و نسبت به امسال تغییرات زیادی دارد که البته به لطف انتشارات مارول و رویداد های مطرحی که داشت در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتادند. در سال ۲۰۱۴ که نسبت به امسال آنچنان تفاوتی نداشت جز در یک عنوان که مربوط به شماره یک از ری لانچ سری جدید کمیک های مردعنکبوتی شگفت انگیز (The Amazing Spider-man) بعد از اتمام سری مردعنکبوتی برتر می باشد. (مردعنکبوتی برتر همان سری ایـست در آن دکتر اختاپوس تبدیل به اسپایدرمن شده بود) و رقم آن چیزی در حدود ۵۳۲,۵۶۸ جلد برآورد شده است که این رقم رکورد فروش کمیک های مردعنکبوتی را شکست و تبدیل به دومین کمیک پرفروش کل تاریخ شد. البته لازم به ذکر است در سال ۲۰۱۴ انتشارات مارول ۹ عنوان پرفروش سال را به خود اختصاص داده بود که عناوین مرگ ولورین (Death of Wolverine) و گناه اصلی (Original Sin) هم جز آنها بودند! البته سال ۲۰۱۴ به خودی خود سال عجیبی بود و سال کمیک های جنجالی محسوب می شود زیرا در کنار اتفاقات عظیم رخ داده در دنیای کمیک های مارول، کمیک های نوشته شده توسط سوپراستارها و نویسندگان برتر دنیای کمیک مثل Sandman: Overture از نیل گیمن و The Multiversity از گرنت موریسون شانسی برای موفقیت نداشتند.

برخلاف امسال که فیلم های کمیک بوکی مانند لوگان، واندرومن، ثور راگناروک و دیگر فیلم های کمیک بوکی تأثیر مستقیمی بروی فروش کمیک بوک ها نداشتند در سال ۲۰۱۴ پخش سریال مردگان متحرک (The Walking Dead) منجر به فروش فوقانی این سری از کمپانی ایمیج شد و در رتبه ی دوم پرفروش ترین ها در سال ۲۰۱۴ قرار گرفت. در سال ۲۰۱۵ هم بعد از گذشت سال ها با اکران قسمت هفتم فیلم جنگ ستارگان (Star Wars) به نام نیرو بیدار می شود (The Force Awakened) فروش سری کمیک های Star Wars و هم چنین سری اختصاصی دارث ویدر (Darth Vader) به طرز فزاینده ای افزایش یافتند و همانطور که پیش تر گفته شد قسمت اول کمیک Star Wars با رقمی نزدیک به یک میلیون جلد، پرفروش ترین کمیک سال ۲۰۱۵ شد! (و البته پرفروش ترین کمیک کل تاریخ!)

گذشته از آن سال ۲۰۱۶ که سال فیلم های کمیک بوکی بود و این قضیه با حضور فیلم های کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی، بتمن علیه سوپرمن و جوخۀ خودکشی مشهود است و دقیقاً بر عکس امسال بر فروش کمیک بوک ها تأثیر مستقیم داشتند و عناوین نه چندان با کیفیت از جانب انتشارات مطرح از جمله رویداد جنگ داخلی ۲ از مارول و کمیک هارلی کوئین از دی‌سی جز پرفروش ترین ها شدند. به جای نوشتن تحلیل اضافه شما رو مجاب می کنم که آمار فروش سال ۲۰۱۶ را ببینید تا به صراحت به مطلبی که ارائه شد پی ببرید. (پرفروش ترین کمیک های سال ۲۰۱۶)

از تمام اینها که بگذریم در متفاوت بودن سال ۲۰۱۷ با سال های گذشته هیچ شکی نیست. امسال با نبود تأثیر فزاینده‌ی فیلم ها و سریال های کمیک بوکی شاید بتوان امسال را سال کمیک های باکیفیت دانست! کمیک های ساعت قیامت و متال از جانب دی‌سی که جز برترین های سال ۲۰۱۷ هستند و در کنار آنها عنوان امپراتوری مخفی از نویسنده‌ی جدید انتشارت مارول یعنی نیک اسپنسر که هواداران کمیک را تا آخرین شماره از این عنوان میخکوب کرد و عنوان میراث مارول از جیسون آرون که پیامِ بازگشت دنیای مارول به ریشه ها و  میراثی که از بزرگان آن به ارث مانده را به هواداران ابلاغ کرد. امسال سال بسیار خوبی برای افراد مشتاق کمیک و کمیک خوانی بود اما متأسفانه سال خوبی برای بازاریاب های صنعت کمیک با توجه به آمار شگفت انگیز سال های پیش نبوده است؛ امیدواریم که با عناوین برتری مانند ادامه‌ی ساعت قیامت و رویداد متال از دی‌سی کامیکس و عنوان انتقام جویان تسلیم نمی شوند از مارول در سال ۲۰۱۸، دوباره سالی پر از کمیک های با کیفیت داشته باشیم.

پی نوشت: برای دیدن آمارِ پرفروش ترین عناوین سال ۲۰۱۴ می توانید به این عکس و برای سال ۲۰۱۵ می توانید به این عکس مراجعه کنید.


بروز رسانی: آمار فروش جدید در سایت Comichron در همین هفته جاری منتشر شده است و در آن تغییراتی مانند اضافه شدن آمار فروش ماه دسامبر دیده می شود و البته نکته‌ی خیلی مهم در مورد آمار جدید این است که نسخه های اصلی و نسخه های واریانت و Lenticular از یکدیگر سوا شده اند؛ بنابراین در آمار جدید شاهد تغییرات گسترده ای می باشیم.

در آمار جدید همانطور که مشاهده می کنید با جدا شدن نسخه های اصلی از نسخه های واریانت و Lenticular فروش کمیک هایی مثل سری بتمن و قسمت اول عنوان شاهکار ساعت قیامت از لیست حذف شده اند؛ در صورتی که در حقیقت رتبه‌ی ساعت قیامت در فروش سالانه در رتبه‌ی سوم می باشد و این عنوان حدوداً ۲۶۱,۲۴۶ جلد فروش داشته است. هم چنین شماره ۲۱ از کمیک های بتمن (که مربوط به قسمت اول رویداد دکمه/The Button می باشد) در رتبه ی پنجم با فروش ۲۲۸,۶۵۸ جلد قرار دارد و عناوین دیگری مانند شماره های ۲۱ و ۲۲ فلش نیز بخاطر تفاوت فروش در نسخه های متعدد به رتبه های پایین تر سقوط کرده اند. با این حال عناوین جدید ماه دسامبر را هم می توانید در لیست جدید مشاهده کنید که شامل عناوین ساعت قیامت ۲، شب های تاریک: متال ۴ و رستاخیز فونیکس: بازگشت جین گری می باشد که به این آمار افزوده شده اند؛ اتفاقاً این موارد به طور تقریبی در این تحلیل و بررسی پیش بینی شده بود که جزء پرفروش ترین های ماه دسامبر قرار بگیرند اما با توجه به تنزل ساعت قیامت ۱ و کمیک های رویداد دکمه (شماره های ۲۱ و ۲۲ از کمیک های بتمن و کمیک های فلش) به علت جدا شدن نسخه های اصلی از واریانت و Lenticular، کمیک های ماه دسامبر به رتبه های بالاتر دست پیدا کردند مگر نه میزان فروش ماه دسامبر تأثیر مستقیمی بر لیست قبلی ندارد.

در ادامه شما می توانید لیست پرفروش ترین گرافیک ناول ها و کمیک های جلد سخت را مشاهده کنید که این آمار، موفقیت همیشگی کمپانی ایمیج را در فروش گرافیک ناول نشان می دهد و امسال دوباره در فروش گرافیک ناول، سال کمپانی ایمیج بوده است.

همانطور که مشاهده می کنید یکی از نسخه های جلد سخت بتمن از کمپانی دی‌سی در رتبه پنجم مشاهده می شود که جای تعجب دارد و البته موفقیت بی چون و چرای آرک های داستانی مختلفِ عنوان ساگا که در این لیست خودنمایی می کند و نیازی به توضیح نیست که چرا سری شاهکار ساگا (Saga) از برایان ک. واگان و فیونا استاَپلز باید رتبه‌ی اول را از آن خود کند و چنین فروشی را داشته باشد.

فروش کل کمپانی ها:

در هفته ی جاری با منتشر شدن آمار ماه دسامبر، فروش کل کمپانی ها از طریق فروش کمیک، گرافیک ناول و مجلات در سال ۲۰۱۷ و میزان موفقیت کمپانی ها و سهم آنها در این میزان فروش نیز منتشر شده است. بازار فروش کمیک در آمریکای شمالی در حدود ۵۲۲٫۲۵ میلیون دلار برآورد شده است که میزان سهم کمپانی مارول در این میزان فروش ۳۶٫۳۶ درصد، کمپانی دی‌سی حدود ۳۰٫۰۷ درصد، کمپانی ایمیج ۹٫۸ درصد، کمپانی IDW حدود ۴٫۵۴ درصد، کمپانی دارک هورس ۳٫۱۲ درصد می باشد. در میزان فروش عمده کمپانی مارول ۳۸٫۳ درصد و کمپانی دی‌سی ۳۳٫۹۳ درصد کسب کرده است. بنابراین از نظر فروش محصولات امسال دوباره سالی موفق برای کمپانی مارول بوده و این کمپانی همچنان در فروش محصولاتـش پیشتاز می باشد.

4 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments