پرفروش ترین عناوین سال ۲۰۱۸ – صدرنشینی دی سی و برتری عناوین مارول

در این روز ها و در پی محبوبیت همه گیرِ اقتباس های کمیک بوکی در عرصه‌ی سینما و تلویزیون، موفقیت انتشارات مختلف از نظر فروش، به موضوعِ غیرقابل انکاری تبدیل شده است. از انتشارات بزرگی مثل مارول و دی سی گرفته تا انتشارات مستقل، همگی سال ۲۰۱۸ را به نحوی مطلوب گذرانده‌اند. اکنون با انتشار آمار فروش سال ۲۰۱۸، وقت آن رسیده تا به بررسی و تحلیل این آمار ها بپردازیم.

پرفروش ترین عناوین سال ۲۰۱۸

قبل از شروع بررسی، لازم است اشاره‌ای کنیم به رشد ۳.۳ درصدی میزان فروش کمیک بوک نسبت به سال قبل که این امر با قاطعیت، تاثیر اقتباس های کمیک بوکی در میزان فروش انتشارات را بیش از پیش ثابت می کند.

در سهم انتشارات مختلف در فروش سالانه، مارول با تصاحب ۴۰.۴ درصد از میزان فروش عمده‌ی کمیک بوک و ارائه‌ی ۷ کمیک پرفروش سال، در صدر جدول موفق ترین ناشرانِ سال ۲۰۱۸ قرار می گیرد. البته این موضوع با توجه به تعداد عناوین این انتشارات، چندان دور از ذهن به نظر نمی رسید.

اما با تمام این ها، مقام پرفروش ترین کمیکِ سال ۲۰۱۸، به شماره‌ی ۱۰۰۰ کمیک های اکشن تعلق می گیرد که به قلم نویسندگان مطرح انتشارات دی سی کار شده است. انتشارات دی سی با وجود اینکه پرفروش ترین عنوان سال را در دست دارد، اما در بخش فروش عمده، تنها توانست ۳۳.۸ درصد از میزان فروش را به خود اختصاص دهد و نسبت به رقیب خود یعنی مارول ناکام ماند. البته دلیل این آمار، به کمتر بودن تعداد عناوین دی سی و برنامه ریزی متفاوت این انتشارات برای سال ۲۰۱۹ نیز برمی‌گردد. در نهایت دی سی، در کنار کمیک های اکشن، با شماره‌ی ۵۰ از سری بتمن (کمیک عروسی بتمن) و شماره‌ی نخستِ عنوان بتمنی که می‌خندد موفقیت خود را در سال ۲۰۱۸ به پایان می رساند.

اما این پایان کار نیست، زیرا که انتشارات ایمیج به لطف نویسندگان و طراحان خلاق خود توانست در سال گذشته، جایگاه سوم را در سهم فروش عمده تصاحب کند؛ جایگاهی که با توجه به موفقیت روز افزون این انتشارات چندان دور از ذهن نیست که طی سال های آینده ارتقا یابد. در کنار این موضوع، نمی توان از موفقیت بالای سری Saga، مانسترس و البته The Walking Dead در موفقیت فروش این کمپانی چشم پوشی کرد.

پرفروش ترین رمان های گرافیکی سال ۲۰۱۸

در بخش پرفروش ترین رمان های گرافیکی، متاسفانه شاهد افت فروش ۶.۶ درصدی نسبت به سال گذشته بودیم، اما کماکان نمی توان از آن به عنوان یک شکستِ کامل یاد کرد. برایان کی. وان و فیونا استپلز با سری موفق Saga هنوز در بخش رمان های گرافیکی می تازند و گوی را در زمین انتشارات ایمیج نگه می دارند. انتشارات ایمیج هر ساله برتری خود را در زمینه رمان های گرافیکی تثبیت کرده و در سال ۲۰۱۸ نیز مثل سال ۲۰۱۷، همچنان به عنوان پیشتاز این بخش باقی مانده و ۷ عنوان را به خود اختصاص داده است؛ هم چنین انتشارات دی سی با داشتن دو  عنوان و انتشارات مارول با نسخه‌ی جلدسختِ کمیک جنگ بی نهایت در رتبه اول، سهم خود را به نحوی در این بخش ایفا کرده‌اند.


در کنار تمام این ها، با توجه به موفقیت نسبی فروش کمیک بوک در سال ۲۰۱۸، و فراهم شدن پیش زمینه های لازم برای بسیاری از عناوینِ سال ۲۰۱۹، می توان امیدوار بود که فروش کمیک بوک در سال جدید نیز در جایگاه بالاتری نسبت به سال های گذشته قرار بگیرد و رقابت بین کمپانی ها را از لحاظ کیفی و کمّی افزایش دهد.

4 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments