۱۰ اتفاق مهم سری افراد ایکس جدید – New X-Men

همانطور که پیش تر در تابستان داغ ۹۷ اعلام شد، سایت کمیک اسکواد تصمیم گرفته است تا آرک اول سری زیبا و دیدنی Astonishing X-Men را به نویسندگی جاس ویدون ترجمه و ادیت کند. کمیکی که بسیاری از منتقدین آن را جز ۳ کمیک برتر تاریخ افراد ایکس میدانند. اما برای مطالعه‌ی راحت تر این کمیک، نیاز به یک آشنایی کلی دارید تا بتوانید از وقایع مهم سری قبلی افراد ایکس یعنی New X-Men به نویسندگی گرنت موریسون مطلع شوید؛ به همین منظور این مقاله را تقدیم شما می کنیم.

توجه: این مقاله حاوی اسپویلرهای شدیدی از سری New X-Men می‌باشد.

ظهور کاساندرا نووا

ظهور کاساندرا نووا در سری New X-Menکاساندرا نووا موجودی خبیث با قدرت های تلپاتیکی مانند چارلز اگزاویر بود که در آرک اول کمیک های New X-Men حضور پیدا کرد.

در اریجین او اینطور روایت شد که او خواهر دو قلوی چارلز اگزاویر بوده و از زمان تولد به صورت انرژی خالصی در آمده که می تواند بدن افراد مختلف را تحت کنترل بگیرد. در واقع، او اولین فرد از نسل بعدی موجودات زنده روی کره‌ی زمین بعد از جهش یافته ها و انسان ها بود.

اعتقاد او بر این بود که تمام جهش یافته ها باید نابود شوند و برای انجام این عمل خود از هیچ کاری دریغ نمی کرد. او موفق شد به کمک سریبرا (نسخه جدید ماشین چارلز اگزاویر که قدرت های تلپاتیکی او را تا ۱۰ برابر افزایش می داد) خود را وارد جسم چارلز اگزاویر کند و از او برای اهداف خبیث خود بهره بگیرد؛ اهدافی که پیامد های زیادی را برای افراد ایکس به همراه داشت.


فاجعه جنوشا

وقوع فاجعه جنوشا در سری New X-Menاولین عمل خبیثی که کاساندرا نووا علیه جهش یافته ها انجام داد، به کنترل گرفتن ربات های سنتینل و فرستادن آن ها به دنبال جهش یافته ها بود. محلی که او در نظر داشت به آن حمله کند، جایی نبود جز جنوشا؛ جزیره ای که جهش یافته ها در آن بیشترین تراکم را داشتند و نزدیک به ۱۶ میلیون جهش یافته در آن زندگی می کردند که شامل مگنتو و اما فراست هم می شد. سنتینل ها به جزیره حمله کردند و تمام افراد درون جزیره را قتل عام کردند، به جز یک نفر که آن فرد کسی نبود به جز اما فراست که به لطف حالت الماسی خود، جان سالم به در برده بود.

این قتل عام یکی از هولناک ترین قتل عام های موجود در دنیای کمیک های مارول است که در آن هزاران کودک و نوجوانِ بی گناه تنها به جرم جهش یافته بودن کشته شدند.


افراد ایکس (X-Men) به دنیا معرفی می‌شوند

حضور رسانه‌ای افراد ایکس در سری New X-Menهمانطور که بالاتر گفته شد کاساندرا نووا به عنوان خواهر دو قلوی خبیثِ چارلز اگزاویر توانست افراد ایکس را فریب دهد. او جسم چارلز اگزاویر را به تصرف خود در آورد و در این مدت او چندین کار انجام داد که بسیار به ضرر افراد ایکس تمام شد.

اما یکی از عجیب ترین کار های او این بود که با جا زدن خود به عنوان پروفسور ایکس رسماً در تلویزیون، افراد ایکس و خود را به دنیا معرفی کرد. کاری که در ابتدا موجب نا آرامی شدید جوّ مردمی نسبت به مدرسه شد، اما بعدها هنگامی که چارلز اگزاویر موفق شد جسم خود را پس بگیرد، از این کار به عنوان کاری یاد کرد که همیشه آرزوی انجام آن را داشته است.


کاساندرا نووا، امپراتوری شی-آر را تحت کنترل خود درمی‌آورد!

افراد ایکس کهکشانی در سری New X-Menامپراتوری شی آر به رهبری ملکه لیلاندرا (که مدت ها همسر چارلز اگزاویر محسوب می شد) یکی از قدرتمندترین امپراتوری ها در تمام جهان مارول محسوب می شود؛ چرا که حکومت آن به تکنولوژی های فوق العاده پیشرفته و گارد ویژه بسیار قدرتمندی دسترسی دارد.

در سری کمیک های New X-Men شاهد این بودیم که خواهر دو قلوی چارلز اگزاویر موفق شد به کمک بدن او که آن را تصرف کرده بود، از اعتماد ملکه “لیلاندرا” سوء استفاده کند و با به کنترل گرفتن مغز او قصد داشت تا جهش یافته ها را برای همیشه از پهنه‌ی گیتی پاک کند. این کار او برای لیلاندرا بسیار گران تمام شد و او بعد ها طبق قوانین شی آر از مقام خود خلع شد و ازدواج او با چارلز اگزاویر نیز باطل شد.


زورن (Xorn) وارد گروه افراد ایکس (X-Men) می‌شود

حضور زورن (Xorn) در سری New X-Menزورن جهش یافته ای با قدرت های شفا بخشی بود که تصور می شد اهل چین است. او به هنگام درگیری با کاساندرا نووا به درخواست رهبر گروه افراد ایکس یعنی سایکلاپس وارد عمل شد تا به گروه کمک کند. او به مرور زمان موفق شد اعتماد اعضای گروه را به خود جلب کند و تبدیل به یکی از معلمان مدرسه اگزاویر شود. او در تمام این مدت وظیفه تعلیم دانش آموزان خاص را به عهده داشت و پس از گذشت مدتی، بالاخره پرده از چهره واقعی خود برداشت.


بهبودی ستون فقرات چارلز اگزاویر

بهبودی ستون فقرات چارلز اگزاویر در سری New X-Menپس از اینکه زورن به درخواست سایکلاپس به گروه افراد ایکس ملحق شد، یکی از اولین کار هایی که برای کمک به تیم انجام داد، نجات دادن پروفسور X از مرگ بود. در همین زمان او موفق شد ستون مهره های چارلز اگزاویر را هم شفا دهد و او پس از مدت ها بالاخره سر پا شد! راه رفتن چارلز اگزاویر، یکی از ترفند های آن دوره‌ی مارول برای بالا بردن فروش کمیک هایش بود، چرا که در آن دوره چارلز اگزاویر در کمیک های دیگری هم حضور داشت و راه رفتن او موجب کنجکاوی خواننده ها و فروش بیشتر کمیک های افراد ایکس می شد.


خیانت سایکلاپس به جین گری

خیانت سایکلاپس به جین گری در سری New X-Menاسکات سامرز و جین گری، دو تن از اعضای اصلی گروه افراد ایکس بودند که مدت ها یکدیگر را عاشقانه دوست می داشتند (البته ولورین هم وسط این رابطه عاشقانه بود!!) و بالاخره با هم ازدواج کردند؛ اما اوضاع پس از ازدواج شان خوب پیش نرفت و پس از اینکه سایکلاپس برای مدتی توسط آپوکالیپس و یک روح شیطانی تسخیر شد، خلق و خویش تغییر کرد. این تغییر رفتار او موجب سرد شدن رابطه‌ی این دو نفر و دور شدن آن ها از یکدیگر شد. بعد از این ماجرا، اما فراست که مخفیانه به سایکلاپس علاقه داشت از موقعیت استفاده کرد و در ذهن خود با سایکلاپس رابطه برقرار کرد که در نهایت جین گری متوجه این قضیه شد و البته این وسط حال اما فراست را بدجور گرفت!!


مرگ و تولد دوباره اما فراست

مرگ و تولد دوباره‌ی اما فراست در سری New X-Menاما فراست (Emma Frost) به عنوان یک تلپات، آموزش پنج دخترِ همسانِ تلپات را برعهده گرفته بود. نام مستعار این دختر ها، پنج کوکو (کُوکُو اسم یک نوع پرنده‌ست) بود و توانایی آن ها در هماهنگیِ بی اندازه‌ی آن ها با یکدیگر بود؛ به قول معروف، آن ها یک روح بودند در ۵ بدن!

همه چیز بین این ۵ دختر و اما فراست خوب بود تا اینکه یکی از دختر ها، برای نجاتِ جان دیگران، جانِ خود را از دست داد؛ همین مساله باعث شروعِ جدایی بین پنج کوکو و اما فراست شد و در نهایت یکی از آن ها به نام “اسمه“، اما فراست را با یک گلوله از جنس الماس به قتل رساند. در این میان، لوکاس بیشاپ موفق شد قاتل را پیدا کند ولی موفق به دستگیری او نشد و اسمه فرار کرد؛ اما این پایان کار نبود و طی عملی باورنکردنی، جین گری موفق شد به کمک نیروی فونیکس دوباره اما فراست را به زندگی بازگرداند.


آشکار شدن هویت زورن (Xorn)

آشکار شدن هویت زورن، حضور مگنتو در سری New X-Menهمانطور که بالاتر هم اشاره شد، زورن جهش یافته ای بود که به دست سایکلاپس وارد گروه افراد ایکس شد و به نظر می رسید دارای قدرت های شفابخشی است و حتی موفق شد ستون مهره های چارلز اگزاویر را شفا دهد و به تیم معلمان مدرسه اگزاویر بپیوندد.

او در این مدت، خدمات زیادی انجام داد و اعتماد یک سری از بچه ها را به خود جلب کرد اما در نهایت او برای تمام اعضای اصلی افراد ایکس (X-Men) نقشه کشید و آن ها را به نقاط دوری فرستاد تا اینکه در نهایت هویت واقعی و اهداف شوم خود را آشکار کرد. زورن کسی نبود به جز معروف ترین شخصیت خبیثی که تا به حال در مقابل افراد ایکس قرار گرفته است؛ یعنی مگنتو! او که پس از حادثه جنوشا مُرده فرض می شد، در تمام این مدت، خود را به جای زورن جا زده بود تا به افراد ایکس نزدیک شود و اعتماد آن ها را جلب کند و در نهایت بتواند از آن ها برای رسیدن به اهداف خود بهره ببرد.

حالا شاید برایتان سوال باشد که “پس شفا دادن پروفسور ایکس چی؟” در جواب این سوال هم باید گفت که شفا یافتن ستون مهره های چارلز اگزاویر به دلیل ربات های فلزی ریزی بود که مگنتو با کنترل آن ها، دوباره ارتباط عصبی را بین سلول های نخاع چارلز برقرار کرده بود و البته وقتی که هویت خود را فاش کرد، این ربات ها را هم از کار انداخت و چارلز اگزاویر دوباره به صندلی چرخدار معروف خود برگشت!


مرگ جین گری و مگنتو

مرگ جین گری در سری New X-Menمگنتو پس از اینکه پرده از هویت واقعی خود برداشت و نقاب زورن را از روی چهره خود کنار کشید؛ شروع به تحت کنترل گرفتن منهتن کرد و باعث وارد شدن خسارات زیاد و جبران ناپذیری به آن و انسان های ساکن در آن شد. در این میان افراد ایکس هم که از مگنتو فریب خورده بودند، موفق شدند دوباره یکدیگر را پیدا کنند و برای مبارزه با مگنتو به منهتن بازگشتند. در نهایت آن ها موفق شدند مگنتو را شکست دهند.

مرگ مگنتو در سری New X-Menاما در لحظه آخر، مگنتو شوک الکترومغناطیسی جمع شده در بدنش را به بدن جین گری منتقل کرد و باعث سکته و مرگ او شد و هنوز چند ثانیه از انجام این‌کار نگذشته بود که ولورین در یک حرکت انفجاری (!)، سر مگنتو را از بدنش جدا کرد!

این بود شرحی از اتفاقات مهم و جنجال برانگیز روی داده در کمیک های New X-Men به نویسندگی گرنت موریسون که از داستان های برتر گروه X-Men محسوب می شود. این سری جهشی عظیم بود که پس از ترک کریس کلرمانت و پایان رویداد عصر آپوکالیپس توانست کمیک های X-Men را دوباره به اوج برگرداند و در آینده زمینه‌ساز داستان های بسیاری از جمله سری موفق افراد ایکس: اعجاب انگیز (Astonishing X-Men) شود.

3 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments